
Što je Google Analytics?
Otkrivanje smislenih obrazaca ponašanja posjetitelja važna je strategija privlačenja korisnika na vaše web stranice. Tu na scenu stupa Google Analytics (u daljnjem tekstu GA) – lider među alatima koji analiziraju podatke o posjećenosti vaše stranice. Budući da ćete htjeti razumjeti srž “putovanja” korisnika tijekom interakcije s vašim sadržajem, GA je savršen alat za tu svrhu. Integrira se sa svim Googleovim marketinškim proizvodima (uključujući Google oglase, Search Console i Data Studio) što ga čini popularnim izborom za sve koji koriste plejadu Googleovih alata. Gotovo 60% od 10 tisuća najpopularnijih web sjedišta na internetu koristi GA. Informacije o donošenju inteligentnih odluka za rast vidljivosti vaše stranice korisnicima ključne su u današnjem digitalnom svijetu, a GA pruža cjelovitu sliku toga tko je vaša publika i koje su njihove potrebe. Istovremeno vam pomaže otključati ogromnu količinu znanja o svakoj stranici na vašem web sjedištu.
Trebate li koristiti Google Analytics?
Ako želite puno podataka – i što je još važnije, imate vremena i sposobnosti za analizu i djelovanje po njima – GA je sjajan odabir. Pruža vam izuzetno iscrpan pregled performansi vaše web stranice ili aplikacije i stvoren je za sve koji ulažu u digitalni marketing i žele povećati promet svojeg web sjedišta. Pomoću njega možete vidjeti što utječe na broj posjetitelja vaše stranice, odakle ti korisnici dolaze (npr. preko Google tražilice, Facebooka ili YouTubea), kojeg su spola ili dobi i još sijaset drugih podataka koji vam mogu olakšati marketinške napore i održavanje, odnosno poboljšanje vaših mrežnih stranica ili aplikacija. Međutim, ako tražite nešto što je lako postaviti i što se može brzo naučiti, bit ćete razočarani. GA definitivno traži da mu se posvetite nakon što ga implementirate na vaše web sjedište. Jedino na taj način možete izvući maksimum iz tog alata, koji definitvno potpada pod slavni Bushnellov zakon: Easy to learn, hard [or almost impossible] to master.
Je li Google Analytics besplatan?
Postoji besplatna verzija GA i verzija uz plaćanje (potonja se zove Analytics 360). Mala i srednja poduzeća, kao i javne ustanove će iz besplatne verzije vrlo vjerojatno dobiti sve potrebne funkcije. Za velike igrače koji žele napredno izvještavanje i modeliranje atribucija, popunjavanje izvještaja, više vrsta prikaza istih, više dimenzija i mjernih podataka po entitetu i neograničene podatke – nadogradnja je neminovna. A ta pretplata nije jeftina! Početna cijena Analytics 360 usluge je 150 000 USD godišnje (fakturira se mjesečno) i povećava se nakon što vaše web sjedište zaprimi više od milijardu učitavanja mjesečno.
Određivanje ciljeva
Ključna stvar za razumijevanje GA jest jasna vizija vaših ciljeva, odnosno morate znati što želite postići: povećati značaj i prepoznatljivost svoje ustanove i usluga koje pružate ili povećati promet i konverzije (npr. želite da netko postane član vaše knjižnice) na vašoj stranici.
GA vam otkriva put kojim su korisnici došli do vaše web stranice, sadržaj koji su pregledali, ali i uređaje kojima su se pritom koristili. Također mjeri konverziju zadanih ciljeva. Pojednostavljeno – pomaže vam shvatiti što funkcionira na vašoj stranici, a što ne. Dodatno, pomaže vam kreirati i plasirati sadržaj koji ima stvarni potencijal konverzije (konverzija bi bila npr. učlanjenje u knjižnicu, dolazak na događanje, korištenje usluga). Boljim razumijevanjem zašto i kako ljudi posjećuju vašu stranicu možete naglasiti popularnije usluge, ali i smanjiti potrebne korake u procesima, npr. kod rezervacije naslova.
Razumijevanje korisnika
Konkretno, može vam pomoći da odgovorite na pitanja o svojim posjetiteljima kao što su:
– Koliko ljudi posjećuje moju web stranicu? (ukupno sesija i korisnika)
– Vraćaju li se ljudi na moju web stranicu? (novi u odnosu na korisnike koji se vraćaju, sesije po korisniku)
– Prelaze li ljudi preko moje početne stranice (landing page) i gledaju li druge stranice? (stopa napuštanja početne stranice ‘Bounce Rate’)
– Koliko u prosjeku ljudi troše vremena na mojoj web stranici? (prosječno trajanje sesije)
– Općenito, postiže li web stranica moj poslovni cilj, bilo da prati broj novih članova knjižnice ili pravilno informira o novim događajima? (Stopa pretvorbe ‘conversion rate’)

Velika je vjerojatnost da će na vaše web sjedište dolaziti različite vrste posjetitelja i svaki od njih se može drastično razlikovati s obzirom na dob, spol, ponašanje itd. Razumijevanjem tih korisnika možete preciznije “ciljati” svaki demografski segment svojim marketinškim kanalima, maksimizirajući kvalitetu i količinu vašeg dosega, a istovremeno minimizirajući potrošnju na marketinške budžete. Nadalje, iako je važno dizajnirati lijepu i funkcionalnu web stranicu, nerazumijevanje različitih vrsta korisnika znači da ustvari ne znate kakav dizajn oni smatraju lijepim i korisnim.
Segmentiranje korisnika
GA ne samo da vam može pomoći da razumijete svoje korisnike kroz više unaprijed definiranih postavki, nego vam pruža i mogućnost segmentiranja korisnika koji su relevantni za vašu ustanovu (npr. korisnici koji su vaše web sjedište posjetili više od tri puta).
Konkretno, može vam pomoći da odgovorite na pitanja o ponašanju vaših posjetitelja kao što su:
– Koja je grupa korisnika doprinijela većini sesija na vašoj web stranici? (ukupno sesija po grupama korisnika)
– Koja će skupina korisnika vjerojatno nastaviti istraživati vašu web lokaciju nakon dolaska na početnu stranicu (landing page)? (‘bounce rate’ prema grupi korisnika)
– Koja je grupa korisnika najaktivnija i troši najviše vremena na vašoj web lokaciji? (prosječno trajanje sesije i prosječni broj stranica prema grupi korisnika)
– Koju ste korisničku grupu najviše pridobili? (‘conversion rate’ prema grupi korisnika)
Korisno je znati i odakle posjetitelji dolaze na vašu web stranicu. Optimiziranje i fokusiranje marketinškog proračuna na najučinkovitije kanale osigurat će vam posjetitelje kod kojih je veća vjerojatnost da će koristiti vaše usluge. GA vam može vam pomoći u takvoj optimizaciji utvrđivanjem s kojih kanala dolazi najviše prometa.
Konkretno, može vam pomoći da odgovorite na pitanja otkud dolaze vaši posjetitelji kao što su:
– Koji je od svih kanala rezultirao najvećim brojem posjeta web mjestu? (kanal kao postotak svih sesija)
– Koji je kanal donio najviše konverzija za nove članove knjižnice ili pravilno informiranje o novim događajima? (‘conversion rate’ po kanalu)
Optimiziranje korisničkog iskustva
Uz sve ove podatke imate više mogućnosti privući korisnike na svoje web sjedište. A kada se nađu tamo, ključno je pružiti im sjajno korisničko iskustvo kako bi se ili učlanili ili ispunili neki zadani cilj. GA vam daje detaljnu statistiku kretanja posjetitelja razlomljenu po stranicama. Ti vam podaci mogu pomoći prepoznati najbolje i najgore dijelove vašeg web sjedišta koje onda možete optimizirati.
Konkretno, može vam pomoći da odgovorite na pitanja kao što su:
– Koja stranica je najčešće prva koju posjetitelj vidi kada dođe na web sjedište? (postotak sesija kao ‘landing page’)
– Gdje nakon toga posjetitelji nastavljaju istraživanje na stranici? (‘bounce rate’ po stranici)
– Na kojim stranicama posjetitelji najčešće napuštaju web sjedište? (postotak sesija kao izlazna stranica)
– Na kojim stranicama posjetitelji provode najviše vremena? (prosječno vrijeme na stranici)
– Koliko svaka stranica pridonosi konačnoj konverziji korisnika? (vrijednost stranice)
Osim ovih “glavnih” stvari, putem GA možete čak pratiti aktivnosti na društvenim mrežama, promet mobilnih aplikacija, prepoznati trendove i integrirati druge izvore podataka kako biste lakše donijeli dobro informirane poslovne odluke. U svijetu u kojem se te odluke sve više temelje na podacima, razumijevanje istih može značiti uspjeh ili propast vašeg web sjedišta.
U drugom dijelu našeg uvoda u Google Analytics pokazat ćemo vam kako da sami instalirate GA te konkretan vodič u kojem se objašnjavaju osnovni pojmovi, kao i osnove korištenja Google Analytics alata.
O autoru
Bruno Zagorščak jedan je od trojice osnivača prve online televizije u Hrvata – Transmeet.Tv i partner u matičnoj kompaniji Neuralab gdje je odgovoran za video produkciju i kreaciju interaktivnog sadržaja. Iza sebe ima 12 godina iskustva i preko 500 video uradaka.