
Najmoćnija aplikacija za web analizu današnjice, Google Analytics (u daljnjem tekstu: GA), neophodna je za bilo kojeg vlasnika web stranice.
Neke od brojnih analitičkih podataka koje možete saznati instalacijom GA:
– informacije o broju svakodnevnih posjetitelja vaše web stranice
– lokacije korisnika
– vrijeme provedeno na web stranici
– uvid u najpopularnije članke
– dan i sat kada je web stranica najposjećenija.
Instalacija GA je jednostavna, brza i besplatna.
Osnovni GA pojmovi
No prije nego što instalirate GA, bitno je razumjeti pojmove s kojima ćete se susresti:
USER – broj korisnika koji posjeti web stranicu, razlikujemo ih kao:
Returning users – korisnici koji su već bili na stranicu te se ponovno vraćaju
New users – korisnici koji su prvi put posjetili web stranicu
VIEWS – broj pogleda, koliko su puta korisnici posjetili web stranicu
SESSIONS – cjelokupna korisnička aktivnost na stranici (komentiranje, preuzimanje sadržaja, ispunjavanje obrazaca…) prije napuštanja stranice
Instalacija i korištenje
U nastavku ćemo objasniti korake instaliranja i korištenja GA:
- Instalacija Google Analyticsa
Aplikaciju možete instalirati sa svojim postojećim Google računom tako da se prijavite na stranici GA (analytics.google.com). Radi dodatne sigurnosti bitno je da ste jedini koji ima pristup računu.
Kliknite na prijavu i ispunite upitnik s informacijama o vašoj web stranici te odredite razinu privatnosti dijeljenja tih informacija.
- Instalacija koda za praćenje (tracking code)
Nakon ispunjavanja upitnika, ponudit će vam se mogućnost instalacije koda za praćenje (Get Tracking ID button). Kod za praćenje trebao bi biti instaliran na svakoj komponenti vaše web stranice zbog što detaljnijeg prikupljanja informacija. Način instalacije koda za praćenje ovisi o jeziku i tehnologiji kojom je izrađeno vaše web sjedište, odnosno je li riječ o stranicama poput WordPressa ili web stranici stvorenoj HTML jezikom.
- Pregled podataka
Nakon instalacije koda za praćenje (tracking code) možete nadgledati zainteresiranost i aktivnost korisnika na vašem web sjedištu. Pri svakom pristupu stranici GA, dobit ćete uvid u analizu aktivnosti preko izvješća naziva Audience overview. Tu je moguće pronaći i promijeniti podatke o npr. vremenskom periodu za koji želite vidjeti izvješće, kao i ograničiti podatke na države i gradove iz kojih dolaze vaši korisnici te njihov jezik, spol i dob.
Kako saznati informacije o broju posjetitelja vaše web stranice?
Kliknite na rubriku Audience u gornjem lijevom dijelu stranice te zatim na Overview. Graf na vrhu pokazat će posjete stranici u zadnjih 30 dana. Visits označava broj posjeta, odnosno koliko puta korisnik posjeti vašu web stranicu. Primjerice, ako stranica ima 1000 korisnika i 2000 posjeta (Visits), znači da su korisnici u prosjeku posjećivali web stranicu dva puta mjesečno.
Cjelokupan broj korisnika možete saznati ispod grafa pod rubrikom Users. Ukoliko želite vidjeti koliko su stranica na vašoj web platformi korisnici pogledali, to možete napraviti pod rubrikom Pageviews.
- Praćenje uređaja (Tracking devices)
Ova korisna metrika na Audience Overview Reportu pokazuje na kojem uređaju (računalu, mobitelu, tabletu) je korisnik pristupio sadržaju. Metrika je vrlo bitna zbog responzivnosti te lakšeg i kvalitetnijeg konzumiranja sadržaja od strane korisnika. Također, moguće je vidjeti koji specifični tip uređaja (tableta i mobitela) je najčešći kod korisnika. Uvid u te podatke olakšava stvaranje i modificiranje sadržaja kako bi bio primjereniji vašoj publici.

Analitički pokazatelji – metrike GA
GA nudi velik broj analitičkih pokazatelja te je bitno prilagoditi dostupne metrike potrebama svog web sjedišta, što će pomoći u maksimiziranju rezultata koji vam ovaj alat pruža. Neke od najpopularnijih, ali i (prijeko) potrebnih metrika GA za analizu vaše web stranice su:
Stopa napuštanja (Bounce rate)
Postotak korisnika koji posjete web stranicu te je zatim napuste.
Napuštanje web stranice (Exit pages)
Informacije o točnom mjestu na vašoj web stranici na kojem je korisnici najčešće napuštaju korisni su jer olakšavaju razumijevanje interesa korisnika te samim time i bolju prilagodbu sadržaja njihovim potrebama.
Pregledi web stranice (Page views)
Metrika koja pokazuje koliko često korisnici posjećuju vašu stranicu. Veći broj posjeta u pravilu je dokaz kvalitete sadržaja stranice te je uvid u takve podatke vrlo koristan.
Najpopularniji sadržaj na web stranici (Reffering site report)
Otkriva koji sadržaj na vašoj web stranici je najpopularniji kod korisnika.
Prosječno vrijeme provedeno na web stranici (Average session duration)
Više vremena provedenog na stranici indikacija je zainteresiranosti korisnika za vaš sadržaj, no vodite računa da on bude jednostavan i razumljiv.
Korisnici (Users)
Zadržavanje starih korisnika jednako je bitno kao i privlačenje novih. Ova metrika omogućuje uvid u broj starih korisnika koji su se vraćali na vašu web stranicu te koliko ju je novih korisnika posjetilo u određenom vremenskom razdoblju.
Pregled akvizicije (Acquisition Overview)
Ova metrika analizira izvore prometa na vašoj stranici, odnosno daje informaciju jesu li korisnici koji su posjetili stranicu pristupali putem poveznice s neke druge web stranice, organskim pregledom, preko društvenih mreža ili na neki drugi način.
BONUS:
Dodatne korisne metrike GA:
Pretraživanje web stranica (Site search)
Omogućava pregled svih korisničkih pretraživanja web stranice što pomaže u razumijevanju interesa i potreba vaše ciljane publike.
Lokacija (Location)
Informacije o lokaciji korisnika korisne su kod stvaranja budućeg sadržaja, promocija i marketinških strategija te vas usmjeravaju na bolju prilagodbu sadržaja.
Dob (Age)
Znanje o dobnoj skupini vaše ciljane publike uvelike pomaže ciljanoj izradi sadržaja primjerenog upravo njima.
Zaključak
GA kao moćan alat za analizu podataka može uvelike pomoći svim vrstama ustanova koje žele pratiti korisničko ponašanje. Iako se na prvu može činiti komplicirano, osnovne statistike poput broja posjetitelja, dobi i spola jednostavne su za pronaći i interpretirati te mogu mogu biti od velike koristi za bolje razumijevanje vaših korisnika i njihove interakcije sa sadržajem na vašoj web stranici.
O autoru
Bruno Zagorščak jedan je od trojice osnivača prve online televizije u Hrvata – Transmeet.Tv i partner u matičnoj kompaniji Neuralab gdje je odgovoran za video produkciju i kreaciju interaktivnog sadržaja. Iza sebe ima 12 godina iskustva i preko 500 video uradaka.