Bolje upoznavanje vlastitih čitatelja omogućit će vam da se povežete i s drugim korisnicima koji traže upravo rješenja koja nudi vaš sadržaj. No SEO ima jedan prioritet, a to je što više rangiranje na rezultatima tražilice.
SEO pripada organskom digitalnom marketingu, za razliku od plaćenog marketinga u kojem se web stranica “diže” na tražilici zbog plaćenih oglasa, u njegovu se slučaju to može postići ne plaćajući oglase već poštujući ključna SEO pravila.
Od izrade sadržaja do brzine stranice, kvaliteta SEO čimbenika mora biti na visokoj razini kako bi privukla željenu publiku. Primjerice, istraživanja su pokazala da ako čitatelj mora čekati 3 do 5 sekundi da bi se sadržaj web stranice učitao, sigurno će taj sadržaj potražiti kod konkurenta.
Ako nemate iskustva sa SEO optimizacijom i ako ste u mogućnosti, uzmite u obzir prepuštanje posla profesionalcu sa iskustvom. Iako na prvu može djelovati jednostavno, postupak zahtijeva primjenu znanja kakvu nije uvijek lagano samostalno postići. Od pisanja kvalitetnog sadržaja, potrebne brzine stranice, do dobrog UX dizajna, o kojem će biti riječi malo kasnije, svi elementi koje čini dobar SEO zahtijevaju praksu i iskustvo.
No osnovna SEO znanja mogu se savladati te ih je bitno primijeniti jer je to jedini način da vaša web stranica bolje rangira na tražilicama.
Povijest
Svoj prvi trag u povijesti SEO ostavlja sredinom devedesetih godina prošloga stoljeća. Njegov početak povezuje se s dva događaja: pokretanjem prve web stranice 1991. godine te pokretanjem prve internetske tražilice. No njegova službena priča ipak započinje nešto malo kasnije, oko 1997. godine kada se po prvi put termin SEO i koristi.
1996. godine SEO se po prvi puta ozbiljno pojavio na svjetskoj sceni kada su Sergey Brin i Larry Page počeli graditi ono što je danas najpoznatija tražilica – prvotno nazvan BackRub postaje Google i registrira se kao domena 1997. godine.
Prije dvadesetak godina, brojno ponavljanje ključnih riječi bilo je dovoljno za visoko rangiranje na tražilici. Ako ste htjeli postići bolje rezultate na tražilici od konkurenta, samo biste koristili ključne riječi dvostruko više od njih te tako bili u prednosti!
U početku su SEO zakonitosti bile poprilično nedefinirane i popustljive. Digitalni marketingaši mogli su koristiti prakse hakiranja te maksimalno iskorištavati ključne riječi i nepotrebne linkove kako bi se rangirali više. Te jednostavne prakse danas bi donijele više štete nego koristi te izazvali suprotan efekt kojim bi vaša web stranica došla na “crnu listu” te se kaznila “spuštanjem” na tražilici.
Google je prvi iskoristio priliku da učini nešto što druge tražilice nisu. Posvetio se ažuriranjima algoritama čija uloga je nagrađivati kvalitetan, relevantan sadržaj koji na najbolji način pruža korisnicima ono što stvarno žele pronaći. Od tada do danas algoritam se usavršavao nebrojeno puta, a SEO se razvijao brzo, prisiljavajući marketingaše da istražuju alternativne strategije. Povijest SEO prakse može nas naučiti o budućnosti organskog digitalnog marketinga. Najbolja priprema je korištenje etičkih tehnika optimizacije i objavljivanja sadržaja koje imaju stvarnu vrijednost za vaše posjetitelje. To je jedini način za dugotrajno održavanje popularnosti vaše stranice.
Usprkos neprestanom rastu i mijenama u svijetu digitalnog marketinga, SEO još uvijek ostaje jedan od najutjecajnijih procesa organskog internetskog marketinga. To je dugoročan posao i rezultati ne dolaze preko noći. Tražilicama treba do tri mjeseca da bi uočile promjene na web stranici te ju tako pogurale na višu poziciju. No ulaganje strateškog pristupa, informiranja i planiranog rada svakako se isplati u promociji vašeg sadržaja. Tražilice postaju pametnije, ali svejedno trebaju pomoć pri pronalaženju kvalitetnog sadržaja.
Kako optimizirati web stranicu?
Korisnici su neprestano u potrazi za novim i svježim informacijama koje danas na internetu mogu saznati u nekoliko klika mišem. Poštivanjem SEO pravila možete privući ciljanu publiku koju zaista zanima sadržaj vaše web stranice te ih potaknuti da se na vašoj stranici i zadrže. Često korisnik koji potrebnu informaciju pronađe među prvim rezultatima pretrage neće gledati druge rezultate, što je motivacija da se SEO strategija podigne na što veću razinu.
Internet tražilice (od kojih Google na globalnoj razini ima udio od čak 90% svih pretraživanja) neprestano su u potrazi za web stranicama koje sadrže visokokvalitetne, relevantne informacije od kojih će čitatelji imati koristi. Relevantnost se u najvećoj mjeri utvrđuje algoritamskom provjerom sadržaja web stranice te procjenom koliko sadržaj odgovara potrebama čitatelja, uglavnom na temelju ključnih riječi koje sadrži. Nadalje, relevantnost se također određuje brojem i kvalitetom drugih web stranica koje linkom vode do vaše web lokacije.
On-site optimizacija predstavlja skup pravila koja pratite na svojoj web stranici kako bi internet tražilica prepoznala i nagradila kvalitetu vašeg sadržaja i ideju. Smatra se kako se kvalitetnom on-site optimizacijom rješava 30-40% SEO zahtjeva. Bitni faktori su:
- vlastita internet domena – izaberite kratak i pamtljiv naziv domene imajući na umu da ime postaje ključna riječ koja će se izjednačavati s vašim brandom i sadržajem
- originalan sadržaj – najkvalitetniji sadržaj je onaj koji ne “kopira” sadržaj druge stranice te može na najbrži način korisniku ponuditi odgovor na pitanje. Ako niste sigurni u originalnost ili kvalitetu svog sadržaja, najbolje je da se obratite profesionalcu koji je upoznat sa SEO praksom ili sami provjerite vjerodostojnost svog sadržaja jednim od mnogobrojnih alata, kao što je Copyscape
- ključne riječi – biranjem manjeg broja ključnih riječi izbjegavate zasićenje nepotrebnim sadržajem. Alat kao što je Google Keyword Planner pruža vam uvid u popularnost pojedine ključne riječi te tako pomaže u planiranju vlastite SEO strategije
- slike i video – osim svoje vizualne atraktivnosti, korisnici ih mogu dijeliti na društvenim mrežama te tako dovesti više publike na stranicu
- brzina učitavanja stranice – jedan je od bitnih indikatora što boljeg korisničkog iskustva
- intuitivna navigacija kroz web stranicu – korisnik se mora lako snaći kroz stranicu te na što jednostavniji način konzumirati sadržaj stranice, bez neprestane “borbe” s oglasima i pop-up prozorima. Također, sadržaj mora biti prilagođen mobilnim uređajima kako bi korisnik imao izvanredno web iskustvo na svim uređajima
- naslovi i podnaslovi – omogućuju preglednost i bržu konzumaciju sadržaja. Moraju biti kratki, jednostavni, zanimljivi te lagano shvatljivi.
Pripazite na sljedeće probleme s kojima bi se korisnici mogli susresti na vašoj web stranici:
- linkovi koji ne rade
- sadržaj koji nije potpuno vidljiv ako se ne poveća
- brojni oglasi koji ometaju čitatelja
- sporo učitavanje web stranice
- fotografije loše rezolucije ili neodgovarajuće veličine.
Potrebno je napomenuti kako bi prilagođavanje teksta trebalo ići u što većoj mjeri prema potrebama korisnika, a manje prema tražilicama, koliko god primamljivo zvučalo samo pratiti tehnička pravila za veću popularnost stranice. Pod tim se smatra da sadržaj treba biti autentičan te prezentirati prave vrijednosti koje nudite čitatelju. Svoju publiku možete najviše privući, ali i zadržati (što je najbitnije) ako im zaista pružite kvalitetan sadržaj koji svojom originalnošću odskače od konkurencije.
Pretraživanja preko mobilnih uređaja
Mobilni SEO je postupak optimizacije vaše web stranice kako bi se osigurao privlačan izgled te pravilno funkcioniranje svih njezinih stavki na mobilnim uređajima. Pravilan SEO za mobilne uređaje pruža korisnicima pozitivno iskustvo iz razloga što web sadržaj ostaje nepromjenjiv na bilo kojem uređaju bez obzira na veličinu zaslona.
Statistika je pokazala da se 50% internetskog prometa diljem svijeta odvija preko mobilnih uređaja. Mobilno optimiziranje podrazumijeva veće navigacijske gumbe, preoblikovani sadržaj te veličinom prilagođene fotografije. Za razliku od desktop verzije, mobilna verzija omogućuje da Google izbacuje puno više lokaliziranih rezultata pretrage. To znači da mobilni SEO pomaže u lokalnom pronalaženju sadržaja te spaja korisnike sa sadržajima u njihovoj blizini te tako i poboljšava lokalni promet na vašoj web stranici.
Ako korisnici imaju pozitivno iskustvo vaše web stranice, veća je vjerojatnost da će se ponovno vratiti i to u velikoj većini. Naime, istraživanje je pokazalo da se 74% korisnika vraća na stranicu isključivo zbog mobilno prilagođenog sadržaja.
UX (User experience)
S velikim brojem web stranica na internetu, vrlo je malo onih koje se jasno ističu u odnosu na ostale. Stranice koje imaju prilagođeno korisničko iskustvo jednostavne su za korištenje, a korisnici mogu brzo pronaći relevantne informacije. Dobar UX, između ostalog, podrazumijeva laganu navigaciju kroz web stranicu, brz pronalazak željenih informacija te korisničko iskustvo neometano neprestanim oglasima. Nažalost, mnoge web stranice danas imaju kompliciran dizajn koji može lijepo izgledati, ali tako odbijaju svoje potencijalne klijente kojima je teško pronaći relevantne informacije. Bitno je fokusirati se na što lakši pristup informacijama te pojednostavljenu konzumaciju sadržaja vaše stranice.
Off-site optimizacija sastoji se od vanjskih elemenata (linkbuilding, društvene mreže) vezanih uz web stranicu. Nakon on-site optimizacije, određenim metodama izvan web stranice također pomažete u boljoj vidljivosti i poziciji sadržaja na tražilicama.
Linkbuilding
Ovu ključnu metodu za bolje rangiranje čine linkovi na vašu stranicu koji se postavljaju na druge relevantne web stranice koje zbog sličnosti sadržaja najviše odgovaraju. Web stranica ima bolji rezultat na tražilicama s većom količinom ulaznih linkova. Postavljanjem linkova na vlastiti sadržaj i udruživanjem s drugim web stranicama koje se svojim sadržajem referiraju na vaš, poručujete tražilici da je sadržaj dovoljno informativan i relevantan da ga dijele i druge stranice. S takvom vrstom suradnje imate priliku međusobno povećati promet, ali i upoznati njihove čitatelje s vašom ponudom, stručnošću i znanjem.
Društvene mreže i SEO
Google linkove s društvenih mreža ne koristi kao izravan faktor za rangiranje, već kao i svaku drugu web stranicu, no to ne znači da svojom aktivnosti na društvenim mrežama ne možete utjecati na popularnost vaše stranice ili poboljšati svoj SEO trud. Dijeljenje sadržaja i privlačenje pozornosti ostalih korisnika stvara aktivnost i svakako privlači publiku na vašu web stranicu. Ono što najviše čini razliku je broj korisnika koji su kliknuli na stranicu te broj linkova koji vode na određeni sadržaj smješten na drugim mjestima na internetu. Što više aktivnosti privučete na svojim društvenim mrežama, to je veća vjerojatnost da će korisnici dijeliti linkove vašeg sadržaja na drugim lokacijama.

Google favorizira stranice koje korisnici često posjećuju te im se vraćaju, a društvene mreže pružaju izvrsnu priliku za izgradnju i privlačenje publike koja će ostati vjerna vašem sadržaju upravo zbog društvenih mreža koje imaju ulogu stalno podsjećati na nadolazeći sadržaj. Korisne pogodnosti koje društvene mreže pružaju svakako se mogu pozitivno odraziti na vašu SEO strategiju.
Kao što smo već naglasili kroz tekst, iako plaćeno oglašavanje, društveni mediji i druge mrežne platforme mogu generirati promet na web mjestima, većinu internetskog prometa pokreću tražilice. Ako web stranica ima optimiziran i kvalitetan sadržaj, neminovno je tijekom vremena vidjeti razliku u povećanju posjećenosti web stranice. Suprotno, bez kvalitetne optimizacije web stranica neće postići zapažene rezultate na tražilicama i krajnji korisnik će se usmjeriti prema konkurentskoj web stranici. Potrebno je obratiti pozornost na barem nekoliko bitnih SEO stavki kao što su ključne riječi, originalan sadržaj i brzina učitavanja stranice jer čak i male promjene mogu činiti razliku u popularnosti vaše web stranice.
Nakon što ste se upoznali s osnovama SEO teorije, u drugom dijelu pružit će vam se uvid u praktičnu primjenu na temelju koje možete na što jednostavniji način postaviti i provesti svoju SEO strategiju.
Vizuali preuzeti s: Unsplash, Giphy
O autorici:
Tena Gašparac završila je novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Dugogodišnje iskustvo rada u medijima stjecala je kao novinarka časopisa Rolling Stone, Playboy i Jet Set. Trenutno je zaposlena kao copywriter u digitalnoj agenciji Neuralab.