
U modernom digitalnom dobu vrlo je uobičajeno imati prisutnost na makar jednoj od društvenih mreža. No, imati web stranicu i profil na društvenim mrežama nije isto što i koristiti sve dostupne digitalne alate i kanale za privlačenje pažnje publike. Postoje mnogobrojne aktivnosti koje možemo poduzeti, međutim u svemu tome potrebno je pronaći metode koje najviše odgovaraju našim potrebama. Ovaj plan možemo nazvati digitalnom strategijom.
Kako bismo je formirali, važno je znati odgovore na sljedeća pitanja:
- Što su naši ciljevi?
- Tko je naša publika?
- Na koji način im se želimo obraćati?
- Koji sadržaj im želimo ponuditi?
Nakon definiranja strategije, sve ostalo ide puno lakše. Produkcija dobrog sadržaj posao je koji zahtjeva redovitost i trebamo biti spremni izdvojiti vrijeme za nju. Izrazito je bitno performanse sadržaja analizirati i prilagođavati s obzirom na to kako naša publika reagira na pojedine objave.
Istraživanje konkurencije
Istraživanje konkurencije jedan je od najlakših načina kako identificirati kakav sadržaj naša ciljana publika konzumira ili barem od čega započeti. Pronaći primjere sadržaja možemo na razne načine, ovisno o platformi kojom se služimo. Nije svaka platforma pogodna za sve vrste sadržaja. Na Googlu možemo pretraživati ključne riječi, knjige, autore, knjižnice, na Facebooku možemo pratiti profile autora, knjižnica, izdavačkih kuća, na Instagramu možemo pratiti sve profile kao i na Facebooku, uz dodatnu prednost – na Instagramu možemo pratiti hashtagove koji nas zanimaju kao što su #booklover, #newbook, #newbookalert, #bookstagram.
Svi oni mogu nam poslužiti za inspiraciju i kreiranje našeg vlastitog sadržaja, kao i za nove informacije iz svijeta izdavaštva. Agregiranje informacija i novosti iz domene u kojoj radimo isto može biti dobar način za početi s redovitim privlačenjem pažnje na profil naše knjižnice.
Primjeri dobre prakse: New York Public Library, British Library, Gradska knjižnica Rijeka, Gradska knjižnica Vinkovci
Gdje pronaći materijal
Jedan od najvećih izazova u kreiranju sadržaja iznova je smišljati nov i zanimljiv materijal koji će privući novu publiku i zadržati staru. Stoga je važno imati na raspolaganju resurse koje nam u tome mogu pomoći. Ako naša knjižnica ima Facebook i Instagram profil, iskoristimo to za praćenje vijesti, stranica, autora i izdavačkih kuća.
Neki od primjera izvora sadržaja na Facebooku i Instagramu su:
- Brain Pickings, FB profil i blog, koji objavljuje razni sadržaj vezan uz literarnu tematiku
- Profili stranih izdavačkih kuća kao što su Vintage Books & Anchor Books, Penguin Books
- Popularni hrvatski književni blog i FB profil Čitaj knjigu
- Hrvatske izdavačke kuće poput Frakture
- Mnoštvo poznatih autora i njihovih knjiga
Izvori sadržaja na Googlu mogu biti:
- Goodreads, aplikacija koju koristimo da bismo saznali mnoštvo informacija o novim i starim knjigama, popularnim naslovima i autorima
- Google Alerts, koji možemo uključiti putem Google računa, odabrati sadržaj i ključne riječi koje nas zanimaju vezane uz knjige, autore, novitete, vijesti i iskoristiti sadržaj i vijesti za naše društvene mreže. Google Alerts nam automatizirano šalje najnoviji sadržaj objavljen za ključnu riječ koju smo odabrali da nas zanima na naš e-mail i time nam olakšava i ubrzava pretraživanje.
- Mnoštvo pisanih i video blogova
O tome kako uobličiti naš sadržaj, koje vizuale iskoristiti, kakve teme obraditi i kako se publici obraćati pročitajte u drugom dijelu ove objave.

U prethodnom dijelu pričali smo o tome gdje pronaći materijal i inspiraciju za objave, a u nastavku ćemo objasniti koje teme obraditi i kako oblikovati njihov sadržaj.
Kakve teme obraditi
S obzirom da je cilj našeg sadržaja i objava dati našoj publici informaciju, upoznati ih s radom knjižnice, događanjima, ali i novostima iz svijeta knjiga i autora, mogućnosti su nam dosta raznolike. Ako im samo želimo prenijeti neku informaciju, sadržaj je vrlo jasan, no ako ih želimo upoznati sa knjižnicom i prenijeti im zanimljivosti iz književnog svijeta, opet imamo puno više prostora za kreativnost. Objave koje kreiramo trebaju biti zanimljive i potencijalno potaknuti korisnike na neku vrstu sudjelovanja. Izazovni citat iz neke knjige koji potiče raspravu, događanja na svjetskoj i hrvatskoj književnoj sceni, događanja u knjižnici i našem gradu, sve je to (uz neki zanimljiv vizual) materijal za izgradnju zanimljive objave.
Ideje za vremenski ovisne objave
- Rođendani i godišnjice smrti autora
- Događanja u našem gradu, pogotovo ako knjižnica u događanjima sudjeluje
- Obilježavanje određenih dana kao što su recimo Dan prijateljstva, Dan djeteta, Dan planeta Zemlje. Sve te dane možemo povezati s knjigama koje obrađuju tematiku kojoj je dan posvećen.
Objave noviteta na suvremenoj književnoj sceni
- Novosti iz svijeta glazbe, filma, kazališta vezane uz književnost
- Novosti iz života poznatih autora
- Objave novih naslova ili nove objave starih favorita
Sadržaj vezan uz konkretno vremensko razdoblje
- Božićni sadržaj
- Početak škole ili nove godine na fakultetu
- Događanja specifična za svaki grad kao što su samoborski fašnik, riječki karneval, Advent u Zagrebu, Vinkovačke jeseni
Bonus:
Za inspiraciju i nov pristup sadržaju i publici možemo pogledati Instagram stranice SparkNotes i Literary Memes gdje je sadržaj vezan uz književna djela prikazan na vrlo zanimljiv i kreativan način, te napravljen da bude blizak mlađoj publici. Stranice koriste viralne novitete kao što su memeovi, isječci iz popularnih serija i ostali sadržaj na društvenim mrežama da bi približili klasične priče novim generacijama.
Kako sadržaj treba izgledati
Izgled sadržaja uvelike ovisi o platformi na kojoj sadržaj prezentiramo. Međutim, neke dobre prakse svakako postoje. U nastavku ćemo se malo pozabaviti tehnikalijama pisanja sadržaja za web i društvene mreže kako bi naše ideje još bolje došle do izražaja.
Jezik
Jezik kojim je sadržaj pisan ovisit će o tonu komunikacije koji je odabran kao dio marketinške strategije. Sadržaj ne mora nužno biti jako velik i dugačak, nekad i kraći sadržaj može imati veći efekt nego dulji. Ono što trebamo je pratiteljima ponuditi teme koje smo procijenili da bi im mogle biti zanimljive, koje za njih imaju određenu vrijednost. Kako je internet dosta neformalan medij, preporučuje se opušten način komunikacije s izbjegavanjem vulgarnosti i pretjeranog žargona. Humor može biti interesantan, ali mu treba pristupiti oprezno uzimajući u obzir skriveni kontekst ili mogućnost nesporazuma. Jasan i zanimljiv stil najbolji je izbor.
Vizuali
Statistički gledano, vizualni sadržaj (slike, video isječci, emojiji) prolazi većinom bolje nego samo tekst. Zašto? Većina ljudi, njih čak 65% preferiraju vizualni način učenja i naklonjeniji su sadržaju koji je bogat vizualnim elementima. Ukoliko nemate slike ili video isječke vezane uz temu o kojoj želite pisati, možete preuzeti slike besplatno sa stranica kao što su Pexels i Pixabay. Za veći izbor emojija posjetite stranicu Get Emoji ili Emojipedia, gdje možete naučiti nešto više o značenju svakog emojija. Generalni cilj emoji ikonica unošenje je živosti i zaigranosti u našu objavu, u skladu s današnjom kulturom i trendovima komunikacije na internetu.
Konzistentnost
Sadržaj koji stavljamo na naš web i društvene mreže dio je slike koju o sebi šaljemo kao institucija. Želimo da ta slika bude konzistentna i da nas u svakom trenutku predstavlja na način sukladan s našom misijom i vizijom, stoga je preporučljivo da se objavama bavi jedna osoba, dok više ljudi može biti uključeno u kreativni proces. Nije loše unaprijed definirati pravila objavljivanja (kada, kako i kome), tako da ukoliko osoba zadužena za sadržaj (community manager) nije u mogućnosti u određenom periodu producirati sadržaj, kolege i kolegice mogu napraviti jednako dobar sadržaj konzistentnog stila i tona.
Ovo su samo neke od uputa i ideja kako pripremiti što bolji sadržaj za naše digitalne kanale. Prilagodbe su uvijek moguće ovisno o situaciji, mogućnostima pojedine knjižnice i dostupnim resursima. Mjerenjem performansi objavljenog sadržaja možemo mijenjati i eksperimentirati s novim temama i oblicima, u potrazi za najboljim rješenjem. Važno je imati na umu činjenicu da unikatan, inovativan i zanimljiv sadržaj privlači publiku nudeći im edukativnu vrijednost. Za razliku od tradicionalnih i suhoparnih načina marketinga, ovaj će definitivno ostaviti pozitivniji utisak.
O autorici:
Mirna se već nekoliko godina bavi digitalnim marketingom, posebno kreiranjem sadržaja za web i društvene mreže. Trenutno radi kao marketing i account manager u jednoj agenciji, a dugoročno želi voditi zanimljive projekte s naglaskom na istraživanju potreba korisnika i klijenata i digitalnoj strategiji usmjerenoj istima.